BGE
2019. 12. 22. - Viktor Nagy

A csőd szélétől a golyóálló acél tankig, a Tesla story

Az elmúlt pár hétben az internetes mém oldalakat bébi Yoda mellett a Tesla új modellje, a „törhetetlen üvegű” Cybertruck uralta, szóval szerintem időszerű feleleveníteni, hogy honnan, és mennyi idő alatt sikerült eljutnia Elon Musk-nak az acélból hajtogatott origami autóig, ami szerinte a pick-upok jövőjét jelenti. Hogy a törhetetlen üveg színpadon való kétszeri betörése mennyire volt véletlen baleset, vagy előre kitervelt marketing fogás, arról árnyaltabb képet adhat egy korábbi cikkünk ami remekül bemutatja, hogyan áll „Az igazi Vasember” a különböző internetes megjelenésekhez és botrányokhoz: https://www.külker.hu/a-tesla-es-elon-musk-botrany-botrany-hatan/

A céget két mérnök: Martin Eberhard és Marc Tarpenning alapította 2003-ban Tesla Motors néven, San Carlosban, azzal a céllal, hogy kihasználva a lítium akkumulátorok akkori rohamos fejlődését, létrehozzák a tökéletes elektromos sport autót. A vállalatot a szilícium-völgy többi start-upjához hasonlóan kezdték el felépíteni: tehetséges fiatal mérnököket alkalmaztak, akik tele voltak ötletekkel és tenni akarással. Azonban az alkalmazások fejlesztésével ellentétben az autó gyártáshoz ennyi nem lett volna elég, és ha nincs Elon Musk, akkor már a Tesla sem létezne. Musk eleinte csak mint befektető volt jelen, aztán 2008-ban megérkezett a válság, és ha ő nem olyan amilyen, akkor a cég csődbe megy, belőle pedig koldus lett volna.

Az első autó ami a vállalathoz köthető a Tesla Roadster, ami a Lotus Elise egy jelentősen átalakított verziója volt, elektromos hajtással. Ekkor még a technika nagy részét különböző beszállítóktól vásárolták össze, és a gyártás túlnyomó részét is kiszervezték. Elsősorban az akkumulátor és a hajtáslánc volt, amire a tudásukat összpontosították. A magas ár, a hosszú töltési idő, a gyorsan romló akkumulátor kapacitás és a fejlesztés során felmerülő rengeteg probléma miatt azonban ez a termékük inkább szólt a hasznos tapasztalat szerzésről, mint profitról. Az autóból 2008 és 2012 között 2500 darabot értékesítettek, főleg hírességeknek és cégvezetőknek, ami nem volt meglepő, ugyanis az autó ára több mint 100 000 dollár volt.

A Roadster piacra kerülése után jött volna a következő lépés, egy luxus szedán gyártása, amit már teljes mértékben házon belül fejlesztettek és gyártottak volna, tanulva az előző modell hibáiból. Azonban 2008 végén jött a válság, és Musknak át kellett vennie a cég vezetését. Kezdésnek a dolgozók negyedét elbocsájtotta, és az összes maradék pénzét beletolta a vállalatba. Az Obama kormányzattól szerzett 465 millió dollár hitelt, és a Daimler AG-vel stratégiai megállapodást kötött akkumulátorok értékesítéséről. Kihasználva a válságot, sikerült áron alul megszereznie a General Motors Fremont-i gyárát, és olcsón vásárolt használt gyártósorokat is. 2010-ben tőzsdére vitte a Tesla Motors-t.

Ezeknek a lépéseknek köszönhetően rohamtempóban sikerült fejleszteniük a Model S-et, amit 2012-ben dobtak piacra, karöltve a Tesla saját utcai töltőjével, a  Supercharger-el, ami az eddiginél jóval gyorsabb és ingyenes töltést kínált. Az alapár, a maga 76 000  dollárjával, még mindig a versenytársak fölött volt, és az első szériáknak voltak gyermekbetegségei is bőven. Azonban, az addig csak szuper sportautókra jellemző gyorsulás, a rengeteg hely, a minimális számú kopó alkatrész és elhanyagolható mértékű szervizköltség, valamint az ígéret, miszerint ez az autózás jövője. A siker nem maradt el. 2013-ban sikerült először profitot termelnie a vállalatnak.

Azonban a hosszútávú cél, hogy megfizethető árú elektromos autót tudjanak gyártani mindenki számára, még nem tűnt elérhető célnak, ugyanis a lítium akkumulátorok előállítása még mindig túl költséges volt. Ezért 2014-ben bejelentették, hogy a Panasonic-kal közösen felépítik a Gigafactory nevű gyárukat, ahol az összes akkumulátor gyártását és fejlesztését végzik majd, ezzel is csökkentve a költségeket.

2015-ben elkezdték szállítani a Model X-eket, amik a Model S padlólemezére épülő luxus SUV-ok voltak, ám ez csak egy újabb lépés volt a cél felé. 2017-ben jött a név váltás Teslára, és az elérhető árú elektromos autó, a Model 3, amit az elejétől fogva terveztek. A 35 000 dolláros alapár az amerikai piacon már elég kecsegtető főleg, hogy az előző modellek miatt már a Tesla név is jól cseng. Az autó annyira sikeres lett, hogy a megjelenés pillanatában 455 000 előrendelés volt rá. Az egyetlen probléma az volt, hogy nem bírták a Tesla gyártósorok kiszolgálni a keresletet.

Ezen probléma megoldására Kínában 8 hónap alatt felhúztak egy hatalmas gyárat az ázsiai piac meghódítására, illetve szerződést kötöttek egy európai gyár felhúzására Berlin mellett, amivel az európai piac lesz a cél.

Időközben bejelentettek egy újabb Roadster tanulmány autót, és egy elektromos kamion koncepcióját is. Szóval, 13 évvel a cég alapítása után, sikerült az elektromos autó piacot újra gondolni és eljutni oda, hogy az internet nagy részét egy fura űr pick-up tartja lázban, míg a versenytársak egy, de inkább két generációval kullognak Muskék mögött.

Ami a jövőt illeti, a most bemutatott Cybertruck azért is érdekes, mert az amerikai piacon a tank méretű pick-upok a legnépszerűbbek, szóval amikor két év múlva ténylegesen megjelenik, egy újabb piaci szegmens lesz a Tesláé valószínűleg. Illetve a kínai állam támogatásával az ázsiai piac is megnyílik a Tesla számára, valamint az európai gyár segíteni fogja az itteni terjeszkedésben is, szóval nagy valószínűséggel a következő évek a Tesláról fognak majd szólni az autóiparban.

További cikkek
Top