BGE
2019. 03. 27. - Bonnyai Kitti

A Boeing katasztrófák – hatások és magyarázatok

 

Március 10-én, fedélzetén 150 utassal lezuhant egy Boeing utasszállító repülőgép Etiópiában, a tragédiát sajnos senki nem élte túl. A cégnek nem ez volt a mostanában történt egyetlen ilyen esete, ugyanis még tavaly októberben Indonéziában szintén a mostani lezuhant géppel azonos típusú, Boeing 737 Max 8 gép katasztrófájáról számoltak be, amely akkor 189 ember halálát okozta. Cikkünkben feltárjuk a Boeingek lezuhanásával kapcsolatos technológiai kérdéseit, illetve a katasztrófák várható hatását a cégre.

Boeing 737 Max 8

A 737 MAX-ot meglehetősen fejlett technológia illetve gazdaságos működés jellemzi, ezért is tekintik a Boeing eddigi legnépszerűbb repülőgépének. A géptípus olyan népszerű, hogy a piacra dobást követő hat hónapban 4000-et rendeltek belőle. Világszerte használt típusról van szó, amely a közepes távolságok megtételére alkalmas. Az európai utasok leginkább az USA-ba történő, főként New Yorkba tartó járatokon történő utazáskor találkozhatnak a típussal. Ilyen gépei vannak több légitársaságnak is köztük lengyel, izlandi, kínai, amerikai valamint argentin társaságoknak.

Az új modellt azért szerették ennyire a légitársaságok, mivel kényelmes, több hely van benne, de ami számukra fontosabb, hogy kevesebb üzemanyagot használ fel.  Ehhez hozzájárul természetesen az is, hogy a Max-oknak jóval nagyobb hajtóművei vannak mint elődjeinek, ezzel azonban a gép aerodinamikája is megváltozott. Hajlamosabb lett arra, hogy repülés közben „átessen”. Tudományosan fogalmazva: „Ez akkor következhet be, hogyha a repülő orra túlságosan fölfelé áll, emiatt csökken a járművet magasan tartó felhajtóerő, így megnő az légellenállás.” Ezt korrigálni kívánta a Boeing rendszere, ám ha meghibásodás miatt az adatok nem helyesek és nem felfelé áll a gép orra, akkor az egész rendszer felborul és gyors süllyedés következik be. Ez volt az az igen fontos információ, amelyet a Boeing 737 Max 8 üzemelési útmutatójában nem található meg, így a pilóta nem is tudhatott róla.

Az indonéz járat lezuhanásával kapcsolatos történéseket alaposan kivizsgálták, és a zuhanás okaként a repülő orrának hirtelen és váratlan lebukása okozta. Emögött pedig a Boeing egyik frissített szoftvere állhat, amelyet a továbbiakban részletesen bemutatunk. Az amerikai cég 737 Max 8 és Max 9-es típusainak fogalomból való kivonása mellett több ország döntött, illetve a Boeing is azt javasolta, hogy az egész világon függesszék fel a 737 Max-sorozatú gépek indítását. Mindezzel pedig elismerték, hogy típushiba miatt zuhanhatott le mindkét gép.

A cég hibázott

A New York Times is foglalkozott az esettel, amely szerint a Boeing bizonyos extra szolgáltatásként árulta két biztonsági funkcióját is, a kétszer lezuhant modelljéhez. Ez nem számít ritkaságnak a repülőgyártók körében, gyakran élnek azzal az árazási megoldással, hogy adott kényelmi funkciókat, vagy a dizájnhoz kapcsolódó elemeket csak plusz pénzért építenek be repülőgépekbe, illetve különböző biztonsági vagy kommunikációs funkciókat is csak extra díjért cserébe kaphatnak a leszállított repülőgépek.  A fapados légitársaságoknál általában nem szerelnek be extrákat, amelyeket az előírt szabályozások nem követelnek meg a biztonságos repülés érdekében.

A Boeing azonban valószínűleg hibázott, amikor nem az alapcsomagnak számító funkciók közé sorolta be egyes extraként megvehető funkciókat. A felülvizsgálatoknak köszönhetően a cég azóta az egyik funkciót mostantól alapdíjazás alá vetette, tehát a légitársaságok megvehetik az alapcsomag részeként. Ez az úgynevezett „ellentmondásjelző” amely arra szolgál, hogy jelezze a pilóta számára, ha bizonyos értékelők általi mutatók ellentmondanak egymásnak, így segítse a pilótákat kiszűrni az esetleg hibás mérést, megelőzve akár egy katasztrófát. Innentől kezdve a Boeing 737 MAX szoftverfrissítést és új kezelési utasítást is kapni fog. Ennek egyik fő oka a már fent említett biztonság, illetve, az tény, hogy a nemrég lezuhant gép fekete dobozának – annak a doboznak amely a gép minden információját magában hordozza – történő vizsgálatakor kiderült, hogy a pilóta nem találta meg a kézikönyvben a hiba orvoslásához szükséges manőver leírását, hiszen az nem is állt a kézikönyvben.

Gazdasági hatások

Erkölcsi értelemben, tehát mindenképpen a cég felelőssége, de ezen kívül komoly pénzügyi veszteséget is jelent a Boeingnek, hogy rövid időn belül ilyen katasztrófák történtek a gépeikkel. A cég értéke mindent összevetve 32 milliárt dollárral csökkent. Azzal kapcsolatban, hogy hiba volt-e egyből felfüggeszteni a Max-okat nincs egyértelmű döntés. A cégek számára legjobbnak tartott kommunikációs stratégia azonban az, hogy a cég attól függetlenül, hogy felelős-e a hibáért emberséget és empátiát kell, hogy mutasson a fogyasztókkal pedig éreztetnie kell, hogy a biztonság az első tényező számára.

A Max-ok hibáinak kijavítása jelentős mértékű költségekkel jár a cég számára, 1 milliárd dollár értékben becsülik meg csak a szoftverhiba kijavítását. A Max-okat használó légitársaságok kártalanítása se lesz olcsó, hiszen egy csererepülő biztosítása három hónapos időre nagyjából 1 millió dolláros költséget vet fel. Azonban ezeknek a költségeknek a fedezése rövid távon nem okozhat nagyobb problémát egy olyan cégnek, amely évente 100 milliárd dollár körüli árbevétellel rendelkezik.

Igazi problémát az jelenthet, hogy nem tudni mi lesz a függőben lévő megrendelésekkel, illetve, hogy hosszabb távon mennyire pártolnak el a légitársaságok a Boeing-től.

 

További cikkek
Top